crkite.com
úgy finomítanám, hogy miért jó efféle egyszerű játékkal indítani? A mi nagyszüleink akkor nyugodtak meg igazán, amikor megmutattam nekik a szabálykönyvet, ami mindössze 4 szellősen szedett oldal és kiderült, hogy a szabálymagyarázat is mindössze pár percet vesz igénybe. Végre meglegyintette őket -hacsak egy enyhe fuvallatnyi időre is- a modernebb játékok szele (ezidáig csak gyerekjátékainkba mertek belekóstolni). Most alkalmuk nyílt arra, hogy nehezebb helyzetben a rendelkezésükre álló döntések segítségével megpróbáljanak előnyt kovácsolni. Élvezték lépéseik költségét számítgatni, miközben próbálták elérni a kitűzött célt, vagy éppen újratervezni a következő lépést, ha egy másik játékos keresztülhúzta a számításukat. A bejegyzés elején említett káprázat helyett most annak örültem, hogy a nagyszülőket is végre le tudtuk ültetni egy társas mellé, amit még élveztek is. Játékos tapasztalattal rendelkező társaságok számára túl sok izgalmat, kihívást nem tartogat a 80 nap alatt a Föld körül, de kezdőknek adott esetben érdemes egy próbaútra indulni.
Csakhogy pénzügyi helyzetünk korántsem fényes, hiszen a játék elején mindenki 80 Fonttal indít. Így út közben kell pénz szerezni. A pénzszerzés egyik legnagyobb bevétellel járó módja az, ha visszalépünk egy piros állomás mezőre. Ekkor annyiszor 10 Font üti a markunkat, ahány mezőt visszafelé megyünk (5 mező esetében ez már 50 Fontot jelent). A Font mezők bevétele már szerényebb és lépéskiesést is okoz. Itt 10 Fontot kapunk, vagy adunk (a játék vége felé fontos lehet) érkezésünket követő minden körben, amit a mezőn töltünk. A babérkoszorús fogadásmező már kicsivel ígéretesebb bevételhez juttat. Az érkezésünk utáni körben ha a játékosok közötti sorrendünk egyezik a mezőn látható számmal annyiszor 10 Fontot jövedelmez, ahanyadikok vagyunk. (Ha 3-as számú mezőn állunk, akkor 3x10 Fontot kapunk, de csak abban az esetben, ha a következő körben 3. helyen állunk a játékosok sorában. Piros a következő körben a harmadik helyen áll, akkor bevételez 30 Fontot Mire menne egy Viktória korabeli utazó segítő nélkül?
Talán többre, mint vele. A Passepartout mezőre lépve tényleg a szerencsére bízzuk utazásunkat. A felhúzott kártyák időnként olyan balszerencsés fordulatokat is előidézhetnek, mint tőkénk megfelezése. Boldogabb esetben viszont kaphatunk a banktól, vagy akár a többi játékostól is pénzt. A rendőrség mezőn egy kört pihenve tudunk megszabadulni egy-egy pletyka-kártyánktól (ez a londoni visszatérés egyik feltétele). Az együttműködésért még jutalom is jár, megint annyiszor 10 Font, ahanyadik helyen állunk. Némi késlekedésbe kerül, de muszáj a pletykakártyától megszabadulni Utazásunk előrehaladások és időnként visszalépések sorából áll. Megfűszerezve apró kalandokkal és ha Passepartout éppen kétbalkezeskedik, akkor pénzügyi katasztrófákkal. Dehát magára vessen, aki a szerencsére alapozza sorsát a Föld körül. Verne történetéből készült játékot elsősorban a társasjátékokkal most ismerkedő, a szabályoktól ódzkodó újoncok asztalán tudom elképzelni. A doboz hátulján található kérdést "Miért ez a legjobb játék kerek e világon? "
Nagyon egyszerű döntésekkel, versengéssel és egy nagy adag szerencsével kell csak megküzdeniük. Ha útnak indulnátok, az Okosjátéknál tudod beszerezni.